CURS DE FUSTERIA |
MEMORIA DEL CURS DE FUSTERIA
JUSTIFICACIO DEL CURS
Si analitzem els estudis reglats que es fan a la nostra ciutat,observem la necesitat de fomentar i promocionar l´aprenentatge d´oficis atraves de cursos o accions formatives que estiguin dinamitzades.Veien que aquets oficis de caire tradicional no se imparteixen com especialitat,ni com a módul profesional dels contemplats per la reforma,en cap dels Centres de Formaciò Profesional d´aquesta ciutat i comarca.
Es per aquet motiu que pensen que aquesta formaciò donaría resposta a la manca d´ensenyament en aquesta área.
El curs que plantegem no suposa cap coneixements previs en aquet camp,per part del alumnes.
Per altra banda veien que cada cop mes les empreses volen personal mes especialitzat deixant de banda l´aprenentatge tradicional de l´ofici..
Aquet curs representa per l´alumne la posibilitat de comprobar el seu nivell de coneixements,els métodos,usos i costums laborals,tenin efectes positius a l´hora d´insecció laboral.
COL.LECTIU A QUI VA ADREÇAT
Creiem que aquet curs pot adreçarse a un col.lectiu de joves amb un nivell d´estudis similar al certificat o graduat sense cap formació previa en el mon de la fustería.
Joves que estiguin en atur amb mes o meins de 25 anys,joves els cuals no poden continuar el la Formaciò Profesional,joves que estiguin en Escoles taller,Aules taller,etc.
Caldria montar un grup de 10 a 15 persones depenen del espai del que disposem per aquesta activitat i característiques,no aconsellem un número mes gran d´alumnes.
Els joves tan poden ser homes que dones.
TIPOS DE SELECCIO A REALITZAR
La selecció d´alumnes per aquet curs es faría conjuntament amb els técnics de les oficines d´INEM,deixant la selecciò final per part dels técnics d´aquet centre i es valoraría:
1.Grau de motivaciò per participar en el curs
2.Nivell de cultura general
3.Nivell de coneixements especifics de fustería
4.Edat i situaciò militar
5.Situaciò sòcio-laboral
OBJECTIUS GENERALS A ASSOLIR
1.- Apendre a manipular les eines i maquinaria básiques de la fustería.
2.- Adquirir coneixements i técniques necesaries per fer treballs de fustería.
3.- Adquirir coneixements i técniques per l´instal.laciò de prestatgeríes i
mobles.
4.- Apendre a construir petits mobles.
5.- Apendre a realitzar i caracterizar ensambles.
6.- Adquirir coneixements de dibuix i técniques de mesures.
7.- Afavorir la creació de nous llocs de treball afavorir l´aprenentatge a les
empreses.
8.- Afavorir la rentabilitat a les empreses.
9.- Concretant tot aquets punts en un el primordial ,diriam que lo
fundamental es el apendre les funcions,tareas i operacions que
capaciten per desenvolupar una ocupaciò o lloc de treball concret,
amb valor actualitzat en el mercat laboral d´avui.
METODOLOGIA
L´aprenentatge dels alumnes participants al curs de fustería s´ha elaborat una metodología específica que té diferents formes d´actuaciò,les exercicis lligats a l´aprenentatge práctic de la profesiò,les ejercicis d´estimulaciò i motivaciò vers l´aprenentatge.Ejercicis individuals que analitzaren en grups.
Demostracions de com fer encaixos per part del tècnic.
Descubriments individuals i en grups de totes les unitats.
Fer una sítesis integrativa a partir dels resultats finals obtinguts.
A la fí el nostre objectiu es centra en crear un marc d´actuaciò que afavorixi el creixement personal i l´adquisiciò de nous coneixements.
El curs es basarà en dos áreas básiques de treball:
1º PART TEORICA
2º PART PRACTICA
Tambè en tingut en conta fer diverses sortides per observar com treballan algunes de les empreses d´aquet ram en la nostra ciutat,i veure la realitat del funcionament de les materies impartides en el curs.Veure com treballan altres profesionals i contrastar am els alumnes els contiguts del curs i aconseguir,d´aquesta manera mes coneixements i experiencies enriquidores per la feina a realitzar.
PROGRAMA,CONTINGUT I TEMPORALITZACIO
PROGRAMA
Presentaciò del curs.
Mòdul 1.- Materials
Mòdul 2.- Eines
Mòdul 3.- Barrinar
Mòdul 4.- Clavar
Mòdul 5.- Aserrar
Mòdul 6.- Raspallar
Mòdul 7.- Llimar
Mòdul 8.- Lijar
Mòdul 9.- Encaixos
Mòdul 10.- Rebaixos o galces
Mòdul 11.- Encol.lar
Mòdul 12.- Com fe servir el trepant
Mòdul 13.- Com fe servir les serres electro-portátiles
Mòdul 14.- Com fe servir les pulidores
Mòdul 15.- Dibuix per fusters.
Mòdul 16.- Construcciò
Mòdul 17.- Català
Mòdul 18.- Seguretat i higiene en el treball
Mòdul 19.- Insersiò laboral
CONTINGUTS
Presentació del curs:
a) Objectius i Metodología
b) Pràctiques previstes
Mòdul 1.- Materials
1.1.- Coneixements dels diferents tipos de fustes,taulells i
herratges a col.locar.
1.2.- Apendre a escogir els materials i herratges adecuats
per cada feina a fer.
1.3.- Llistat de fustes,taulells i herratges.
Mòdul 2.-Eines
2.1.- Apendre a escogir les diferents eines.
2.2.- Coneixements i caracterització de les diferents eines.
Mòdul 3.- Barrinar
3.1.- Apendre a barrinar escogint i caracteritzan els diferents
tipos de barrines.
3.2.- Barrinar en una fusta amb les diferents barrines i fer
comprovacions amb els diferents cargols.
Mòdul 4.- Clavar
4.1.- Apendre a clavar amb diferents tipos de claus.
4.2.- Tabla esquematíca dels claus i apendre a caracterizar.los
Mòdul 5.- Aserrar
5.1.- Apendre a caracteritzar i aserrar fustes amb les serres.
5.2.- Fer un esquema de les diferents tipos de serres.
Mòdul 6.- Respallar
6.1.- Apendre a caracteritzar i respallar amb el ribot diferentes
fustes.
6.2.- Apendre a muntar i graduar el ribot per fer.lo servir.
Mòdul 7.- Llimar
7.1.- Apendre a caracteritzar i utilitzar les diferents tipos de
llimes fent un quadre esquematic.
7.2.- Arrodonir i pulir una fusta utilitzan diferents llimes.
Mòdul 8.- Paper de vidre
8.1.- Apendre a caracteritzar els diferents tipos de paper vidre fent un quadre esquematic.
8.2.- Polir una fusta a punt per pintar o vernissar.
Mòdul 9.- Els encaixos
9.1.- Apendre a fer encaixos diferenciant i caracteritzan els
difernts tipos de encaixos i apendre a escogir els serracs
i enformadors imprescidibles per realitzar una bona uniò
entre fustes.
9.2.- Apendre a encaixa fustes fent diferents encaixos i fer
encaixos de diferents ferratges per la col.locaciò.
Mòdul 10.- El rebaixat o galce.
10.1.- Apendre a rebaixar una fusta amb el ribot i el guillame.
10.2.- Apendre a caracteritzar els diferents guillames i ribots
apendre a montar i graduar.los segons les feines a fer.
Mòdul 11.- El encolat.
11.1.- Apendre a encolar fustes,suros,formicas i altres materials entre si mateixos,utilitzan diferents coles.
11.2.- Fer un quadre esquematic i caracteritzat de les diferents coles.
Mòdul 12.- El trepant electroportatil.
12.1.- Apendre a utilitzar el trepant i brocas correctement.
12.2.- Fer un quadre esquematic i caracteritzat de les diferents
broques que es fan servir.
Mòdul 13.- Les serres electroportatils.
13.1.- Apendre a serrar en línea recta i circunferencia.
13.2.- Apendre a caracteritzar les serres segons les feines.
Mòdul 14.- Pulidores
14.1.- Apendre a polir la fusta correctement.
14.2.- Apendre a caracterizar les diferents polidores i els
papes de vidre segons els acabats de la feina.
Mòdul 15.- Dibuix per fusters
15.1.- Apendre a dibuixar mobles i marcs.
15.2.- Entendre els planols tan en obres com interiorisme.
Mòdul 16.- Construcciò
16.1- Apendre a construir mobles.
16.2- Apendre a mesurar,tallar,repassar,forrar i montar mobles.
Mòdul 17.- Català
Atès que segurament serà un grup heterogeni (catalano-parlants,
castellano-parlants, de diferents edats …) tan sols podem fer una programaciò a priori,fins que se sàpiga el nivell dels alumnes.
Es suposa que el nivell de compresió del català serà bo.
Per tan l´objectiu d´aquet mòdul es introduir nocions bàsiques del
vocabolari amb relació al curs de fustería.
Mòdul 18.- Seguretat i Higiene en el Treball.
En aquet mòdul treballarem les nocions bàsiques sobre l´ordenança
general de seguretat i higiene en el treball.
Area de Seguretat.
18.1.- Origen del accidents al treball
18.2.- Seguretat al treball.
18.3.- Tècniques generals d´actuaciò en seguretat.
18.4.- Protecció de la maquinaria.
18.5.- Selecció de mesures de seguretat.
Area de Higiene
18.6.- Conceptes i objectius de la higiene industrial.
18.7.- Clasificació dels contaminants i els seus efectes.
18.8.- Sistemes de protecció col.lectiva i individual.
18.9.- El suroll,generalitats,criteris i recomanacions.
Mòdul 19.- Insersiò Laboral
Canals de recerca de feina.
19.1.- Inem
19.2.- Administracions Públiques
19.3.- Ofertas directa a empresas
19.4.- Prensa local ,comarcal,nacional…
Tècniques de presentació en la recerca de la feina
19.5.- El «Currículum vitae»
19.6.- Cartes de presentació i sol.licitutud
19.7.- Instàncies
El procés de selecció
19.8.- Entrevista personal
19.9.- Els psicotècnics
Nocions de Dret Laboral
19.10.-Conceptes d´un contracte de treball
19.11.- Tipus de contractes
Temporalitzacio
Mòduls Horas
1.- Materials 25
2.- Eines 25
3.- Barrinar 15
4.- Clavar 15
5.- Aserrar 30
6.- Respallar 25
7.- Llimar 25
8.- Lijar 25
9.- Encaixos 90
10.- Rebaixos o galces 25
11.- Encol.lar 25
12.- Com fer servir el trepant 25
13.- Com fer servir les serres electro-portatiles 25
14.- Com fer servir les pulidores 25
15.- Dibuix per fustes 25
16.- Catalá 25
17.- Seguretat i higuiene en el treball 25
18.- Insersiò Laboral 25
Sistema d´Avaluació
Es portarà a terme de forma continuada a partir dels resultats obtinguts en l´aplicació teòrica i practica.També es tindrà en compte la responsabilitat i l´actitud dels participants,mitjançant el seguiment individual de les tasques encomanades.Aquesta avaluacio es realitzarà mitjanzant primerament una auto-avaluació,despres es fara una avaluaciò en grup i per ultim un seguiment directe per par del tècnic.